Τα 10 πιο ακριβά ελληνικά έργα Τέχνης στην τελευταία 5ετία
Τα 10 πιο ακριβά ελληνικά έργα Τέχνης στην τελευταία 5ετία
Σπουδαία έργα μεγάλων Ελλήνων καλλιτεχνών που απέκτησαν σημαντικές αξίες μέσα σε ένα δύσκολο για τις δημοπρασίες διάστημα.
Παρά την κρίση του κορωνοϊού η αγορά Τέχνης στην Ελλάδα συνέχισε να υφίσταται. Η ανθεκτικότητά της, καθώς και το γεγονός ότι η χώρα μας διαθέτει συλλέκτες πολύ σημαντικούς στο διεθνές στερέωμα, φαινόμενο δυσανάλογο σε σχέση με το οικονομικό μέγεθος της χώρας, από μόνο του καθιστά την ελληνική αγορά Τέχνης διεθνές φαινόμενο. Η έκφραση «χρηματιστήριο της Τέχνης» αποδοκιμάζεται από πολλούς. Ο Γιώργος Τζιρτζιλάκης για παράδειγμα, είναι καθηγητής στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και καλλιτεχνικός σύμβουλος του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ. Επιμελήθηκε εκθέσεις σύγχρονης τέχνης και αρχιτεκτονικής, εκδόσεις, μονογραφίες, ειδικά αφιερώματα και δημοσίευσε άρθρα σε περιοδικά, συλλογικούς τόμους και καταλόγους εκθέσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Και απεχθάνεται τον συνδυασμό των λέξεων «Τέχνη» και «χρηματιστήριο»: «Δεν υπάρχει σταθεροποιημένη αγορά Τέχνης στην Ελλάδα. Επειδή δεν λειτουργούν οι Οίκοι δημοπρασιών, δεν υπάρχει συστηματοποιημένη αγορά. Αρα ή άνοδος και η κάθοδος στην Τέχνη δεν υπάρχει. Είναι μια αφελής επινόηση των ανθρώπων που ασχολούνταν με την οικονομία και το μάρκετινγκ και τώρα θέλουν να διεισδύσουν στον κόσμο της Τέχνης. Αυτοί αποτελούν την κάθοδο της Τέχνης. Η Τέχνη είναι απρόβλεπτη, λειτουργεί πρωτίστως με την επιθυμία και την φαντασία, όχι απαραίτητα με τους νόμους της αγοράς, που απλά υπακούν σε αυτές τις δύο κινητήριες δυνάμεις».
Ο Αρσέν Καλφαγιάν εκ των ιδρυτών της γκαλερί που φέρει το επώνυμό του, έχει πει σε ανύποπτο χρόνο: «Η αγορά την προηγούμενη δεκαετία είχε πολύ μεγάλη καθίζηση και πιστεύω ότι έγινε και ένα ξεκαθάρισμα στις αξίες, γιατί τη δεκαετία του 1990 και 2000 η αύξηση των τιμών δεν έγινε βάση αξιολόγησης αλλά μόνο κερδοσκοπικά. Η κρίση έφερε μια τάξη στις αξίες. Οι συλλέκτες, μας εμπιστεύονται για την εμπειρία και την εχεμύθεια που μας διακρίνει, κάτι πολύ σημαντικό στον χώρο μας. Ηδη από πέρσι είχε ξεκινήσει μια άνοδος, η οποία βέβαια σταμάτησε λόγω του κορωνοϊού, αλλά συνεχίστηκε μετά γιατί οι συλλέκτες έχουν σιγά-σιγά ξεμουδιάσει και υπάρχει ενδιαφέρον και περιθώριο ανόδου των τιμών. Λέγοντας αυτό, αναφέρομαι στα έργα τέχνης που έχουν εικαστική αξία και όχι διακοσμητική. Πιστεύω ότι οι τιμές για τα καλά έργα θα ανέβουν, γιατί σήμερα όσο ποτέ άλλοτε το σημαντικότερο είναι η αυθεντικότητα και η προέλευση του έργου. Τα παραπάνω κάνουν τους συλλέκτες να θέλουν περισσότερο τα έργα, άρα και να τα διεκδικούν περισσότερο».